Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Єрошенко Г. А., Ваценко А. В., Лисаченко О. Д., Улановська-Циба Н. А., Шевченко К. В., Клепець О. В.
Назва : Форсайт-дослідження як спосіб визначення пріоритетних напрямків розвитку вищої освіти
Місце публікування : Актуал. пробл. сучасн. мед. : Вісн. Укр. мед. стомат. акад.: науково-практичний журнал/ головний редактор В.М. Ждан. - Полтава: ПДМУ, 2023. - Т. 23, № 2 ч.2. - С. 72-74. - ISSN 2077-1096 (Шифр АУ20/2023/23/2 ч.2). - ISSN 2077-1096
MeSH-головна: ОБРАЗОВАНИЕ МЕДИЦИНСКОЕ -- EDUCATION, MEDICAL
ПРОСПЕКТИВНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ -- PROSPECTIVE STUDIES
Анотація: В розвинених країнах світу (Сполучених штатах Америки, Великобританії, Японії, Німеччині та ін.) довгострокове прогнозування на національному рівні здійснюється завдяки використанню методології Форсайт (foresight анг. – передбачення), яка зарекомендувала себе як найбільш ефективний інструмент вибору пріоритетних напрямків розвитку науки та технологій. Форсайт-метод використовують для моделювання медичних, педагогічних, природничо-наукових, технічних та інших проблем, тому його вважають універсальним. До об’єктів прогнозування і моделювання відносять: напрями розвитку університетської освіти (масова чи елітна); джерела фінансування вищої освіти (державне, приватне чи змішане); попит на кваліфіковані кадри з боку окремих секторів економіки тощо. Мета: розкрити значення форсайт-досліджень для визначення пріоритетних напрямків розвитку вищої освіти на найближчі 15-20 років. Методи: аналіз, узагальнення та систематизація відомостей науково-методичної літератури. Науково-прогностичне забезпечення розвитку вищої освіти необхідне для встановлення пріоритетних напрямів наукових досліджень і розробок на найближчі роки та визначення домінуючих наукових теорій і галузей науки, які будуть формувати освіту майбутнього. Згідно з результатами форсайт-прогнозів щодо удосконалення вищої освіти виділяють наступні тенденції її розвитку: елітне навчання; розвиток освітніх онлайн-платформ; навчання протягом усього життя; прозорість вузівської системи та геймифікація. Довгострокове прогнозування у вищій освіті сприятиме впровадженню концепції стратегічного освітнього менеджменту та науково-обґрунтованому розвитку університетів. Форсайт-дослідження допоможуть спрогнозувати потужності науково-технічного потенціалу вищої школи, визначити оптимальне співвідношення між дослідженнями і розробками в галузі освіти, передбачити ефект від одержання і застосування результатів науково-технічної діяльності. Результати форсайт-досліджень розвитку вищої освіти допомагають визначати та удосконалювати головні напрямки наукових досліджень, розробок та методів навчання на найближчі 15-20 років. Встановлені прогнози форсайт-досліджень вкажуть потужності науково-технічного потенціалу та забезпечать перехід вищої освіти на інноваційно новий шлях розвитку.

Дод.точки доступу:
Єрошенко, Г. А.
Ваценко, А. В.
Лисаченко, О. Д.
Улановська-Циба, Н. А.
Шевченко, К. В.
Клепець, О. В.